Skip to content

Bedrijven die zich blindstaren op klantendata missen marktkansen

Article / Blog

De meeste bedrijven beseffen vandaag dat klantendata verzamelen en analyseren cruciaal is voor hun succes. Toch merken we dat heel wat bedrijven enkel focussen op hun eigen data waardoor ze geen zicht hebben op hun onbenutte marktkansen. Als we kijken naar de gebruiksdoeleinden van klantendata zien we dat deze voornamelijk gebruikt worden voor marketingcampagnes en slechts in beperkte mate voor diepgaande analyses en strategie.

Deze blogpost belicht dit probleem en stelt voor hoe een meer holistische benadering van klantendata, inclusief gedragsmatige inzichten, kan leiden tot beter begrip van klantengedrag, gepersonaliseerde marketingstrategieën en het vergroten van klanttevredenheid en winstgevendheid.

Een beperkte visie door enkel interne verkoopsdata te gebruiken

Veel bedrijven gebruiken enkel interne verkoopsdata om hun marketingstrategieën te sturen. Deze data zijn waardevol maar ze reflecteren enkel de huidige waarde van klanten en missen belangrijke externe factoren die inzicht geven in het potentieel van klanten. Dit beperkte zicht kan leiden tot diverse problemen:

  • Onvolledig klantenbeeld: Zonder externe data zoals bijvoorbeeld levensfase en welstand missen bedrijven een volledig beeld van hun klanten. Dit omvat ook hun gedrag buiten de directe interacties met het bedrijf zoals bijvoorbeeld mobiliteit en consumptievoorkeuren. Dit is essentieel voor het ontwikkelen van bestaande klantrelaties, hun verwachtingen te bepalen en dus om effectieve marketingstrategieën op te zetten.
  • Gemiste kansen: Door enkel te focussen op bestaande klanten, missen bedrijven de mogelijkheid om nieuwe marktsegmenten te identificeren. Dit beperkt hun groeipotentieel en het vermogen om te innoveren in respons op marktveranderingen.
  • Lookalikes kunnen identificeren en lokaliseren: Het ontbreken van externe data beperkt het vermogen van bedrijven om lookalike klantsegmenten te identificeren en te lokaliseren. Dit zijn potentiële klanten die vergelijkbaar klantgedrag vertonen maar nog niet zijn bereikt of geëngageerd door het bedrijf.
  • Geen zicht op het marktpotentieel: Zonder een brede analyse van klanten en marktgegevens, inclusief concurrentieanalyse en consumententrends, hebben bedrijven geen duidelijk beeld van hun marktpenetratie en het onbenutte potentieel. Dit beperkt hun mogelijkheid om strategische beslissingen te nemen die gericht zijn op expansie.
  • Geen beeld op de potentiële waarde van (nieuwe) klanten: Door zich te concentreren op de bestaande klantenbasis, missen bedrijven cruciale inzichten in de waarde die nieuwe klanten kunnen brengen.

Integratie van objectieve consumentendata

De integratie van objectieve en betrouwbare consumentendata speelt dus een cruciale rol in het begrijpen van klantengedrag en het identificeren van groeipotentieel. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van onze consumentensegmentatie Dividuals®. Deze geavanceerde consumentensegmentatie biedt een multidimensionaal beeld op de klanten van bedrijven en de Belgische consumenten.

Dividuals combineert een gedetailleerde segmentatie in levensfasen, rijke thematische inzichten en geografische data, waardoor bedrijven een diepgaand begrip krijgen van de Belgische huishoudens. Dit stelt hen in staat om hun eigen klantendata in perspectief te plaatsen van de bevolking, te begrijpen hoe klanten zich werkelijk gedragen en het onbenutte groeipotentieel te identificeren.

De krachten van Dividuals

  • Gedetailleerde segmentatie: Dividuals deelt consumenten op in 10 segmenten en 37 subsegmenten en integreert levensfases, welstand, en heel wat andere elementen om een nauwkeurig beeld van de markt te verkrijgen.
  • Rijke thema’s: Met meer dan 2.000 variabelen krijgen bedrijven een multidimensionaal inzicht in consumentengedrag, van koopgewoonten tot lifestyle-voorkeuren.
  • Lokale inzichten: Dividuals is beschikbaar voor iedere straatsectie.
  • Klantendata wordt eenvoudig verrijkt op basis van postadressen.
  • GDPR-conform.

Door de integratie van Dividuals kunnen bedrijven hun klantendata verrijken met objectieve en betrouwbare consumentendata die niet aanwezig is in hun eigen klantenbestand. Dit verbetert de nauwkeurigheid van hun marketingstrategieën en maakt de data ook campaignable, waardoor een naadloze uitvoering mogelijk is via diverse kanalen zoals media, direct mail, bannering, social en e-mailmarketing.

Conclusie

Bedrijven die uitsluitend hun interne klantendata gebruiken laten significante kansen in de markt liggen en ondervinden uitdagingen bij het structureren en effectief benutten van hun data voor marketingdoeleinden.

De integratie van gedragsmatige consumentendata, zoals onze consumentensegmentatie Dividuals, opent de deur naar een breder en diepgaander begrip van de markt. Dit stelt organisaties in staat om niet alleen hun bestaande verkoopcijfers te verhogen, maar ook onontgonnen groeimogelijkheden te identificeren en te exploiteren. Het is essentieel voor bedrijven om hun blik te verruimen voorbij de grenzen van hun eigen klantendata en om objectieve en betrouwbare consumentendata te integreren.

Similar articles