Skip to content

Tuincentra, dierenwinkels, tuinmeubelwinkels: moet je alle huishoudens bereiken om te groeien?

Article / Blog

Huis-aan-huisfolders en lokale marketingcampagnes kosten tuincentra en andere bedrijven in de tuinsector veel geld. Maar zijn dat wel de meest geschikte communicatiemethodes? SIRIUS Insight helpt u de markt op een andere manier te benaderen, om op die manier succesvollere campagnes te ontwikkelen, uw kosten te beperken én uw verkoop te boosten!

De Belgen en hun tuin

Als u reclame wilt maken voor tuinproducten, moet u natuurlijk eerst weten of uw potentiële klant wel een tuin heeft. Logisch, zou u zeggen, maar toch ontvangen veel appartementsbewoners steeds opnieuw reclame voor grasmaaiers en schommels. Hierbij enkele interessante cijfers over het aantal huishoudens dat in een appartement woont: in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest woont 75% in een appartement, in Vlaanderen is dat 27% en in Wallonië 23%. Cijfers die een heel ander licht werpen op het principe ‘gerichte marketing’. Toch zeggen deze cijfers, hoe interessant ook, uiteindelijk niet zo heel veel over de profielen die er in ons land bestaan.

Met onze Dividuals®-consumentensegmentatie kunnen we de Belgische huishoudens opdelen in 10 segmenten (onderverdeeld in 37 subsegmenten). Dat geeft een duidelijk beeld van de nuances binnen de markt op de eigenschappen en het gedrag van de verschillende soorten gezinnen. Een voorbeeld: in de top drie van segmenten die meestal over een tuin beschikken, bevindt zich segment I (welgestelde koppels tussen 35 en 69 jaar oud die niet in een stadscentrum wonen). Het segment I vinden we ook bij de drie segmenten die de grootste kans hebben om een huisdier te bezitten.

Conclusie: het loont de moeite om dit type klant te benaderen met tuinartikelen, maar ook met artikelen over huisdieren. Kijken we wat dieper, dan kunnen we ook de subsegmenten van categorie I van dichterbij bekijken. Hier zien we enerzijds koppels zonder, en anderzijds koppels mét kinderen. Dat maakt het interessant om ook andere producten zoals speelgoed en schommels voor te stellen aan een doelgroep die weliswaar kleiner is, maar mogelijk meer interesse in uw producten heeft.

Het koppelen van uw klanten aan zulke profielen levert heel wat inzichten op! Dankzij deze en andere criteria (huishoudens met of zonder kinderen, met of zonder huisdieren, mobiliteitsgewoontes, vrije tijd, …) komt u te weten waar uw klanten echt naar op zoek zijn en kunt u uw assortiment hieraan aanpassen.

De juiste mediamix

Zoals we eerder zagen, zijn niet-gerichte huis-aan-huisfolders niet de meest aangewezen manier om uw verkoop te boosten. Door een algemene boodschap naar een zo breed mogelijk publiek te sturen, raken uw inspanningen én budgetten immers versnipperd. Kies dus eerder voor gerichte acties zoals geprofileerde direct mailings of reclameborden (OOH & DOOH) in kleinere gebieden met een grote concentratie van interessantere profielen. Zo bespaart u niet alleen kosten, maar vermindert u ook uw ecologische voetafdruk.

Dit zijn enkele voorbeelden van pertinente mediakanalen, waar u uiteraard kanalen als sociale media of SEA en klassieke pers aan moet toevoegen. Gerichte targeting naar uw potentiële klanten moet natuurlijk steeds het vertrekpunt zijn.

Netwerk uitbreiden

Wat geldt voor de optimalisatie van uw winkel, geldt nog meer voor de uitbreiding van uw retailnetwerk. Na de analyse van het profiel van uw klanten kunt u op zoek gaan naar gebieden met gelijkaardige profielen. Zorg er wel steeds voor dat u het marketinggebied van elk winkelpunt correct afbakent, om te vermijden dat uw winkelpunten elkaar kannibaliseren. Op die manier weet u wie uw potentiële klanten zijn en wat hun gevoeligheden zijn; zo dekt u een grotere zone af zonder dat u van scratch moet beginnen.

Conclusie

Wie resultaten wil boeken, moet keuzes maken. En om de juiste keuzes te maken, moet u eerst en vooral uw klanten kennen, maar ook de profielen van de huishoudens in uw marketinggebied. Door te focussen op de profielen met het grootste potentieel, beperkt u de kosten en optimaliseert u uw conversieratio, zonder te vergeten dat u uw klantenbestand uitbreidt.

En daar kan SIRIUS Insight u dankzij Dividuals® bij helpen. Onze consumentensegmentatie is representatief voor alle Belgische huishoudens en biedt een gedetailleerd beeld gebaseerd op 2.000 criteria. Zo leert u uw bestaande klanten beter kennen en kunt u op kaart zien waar er veel gelijkaardige profielen wonen.

Similar articles