Skip to content

Wie woont waar (en hoe)? Een blik op het Belgische woongedrag

Article / Blog

64% van de huishoudens in België is eigenaar van de woning waarin hij woont. Toch zitten er achter dat gemiddelde heel wat nuances en verrassende inzichten. In dit artikel duiken we zowel in Statbel data als in onze consumentensegmentatie Dividuals om inzicht te geven in de Belgische woonsituatie: wie bezit, wie huurt, wie verhuist het meest, en vooral: wat vertelt dat over de doelgroep van uw onderneming?

Eigendom vs. huur: waar wonen de eigenaars?

In België is 64% van de huishoudens eigenaar van hun woning, terwijl 36% huurt. Achter dat gemiddelde schuilen grote regionale verschillen:

  • In Vlaanderen is 70% eigenaar.
  • In Wallonië bedraagt dit 64%.
  • In Brussel is het slechts 38%.

Het aandeel Vlaamse huishoudens die eigenaar zijn van hun woning ligt 32% hoger dan bij Brusselse huishoudens, en 6% hoger dan bij Waalse huishoudens. Die verschillen hangen sterk samen met het inkomensniveau, maar ook met het type huishouden. Zo blijkt uit onze Dividuals-analyse dat hogere inkomensgroepen vaker eigenaar zijn, terwijl huurders vaker jonger zijn of zich in een flexibelere levensfase bevinden.

Daarnaast bezit naar gelang de bronnen tussen 5% en 10% van de Belgische huishoudens meerdere woningen. Hier gaat het vaak om investeerders of mensen die vastgoed gebruiken als middel voor vermogensopbouw.

Richt uw product of dienst zich specifiek tot huiseigenaars? Gebruik dan Dividuals om uw doelgroep haarfijn in kaart te brengen en gerichte marketingcommunicatieacties op punt te stellen.

Hoe vaak verhuizen Belgische gezinnen?

4 op 10 Belgische gezinnen verhuisden in de afgelopen vijf jaar. Ook hier zien we sterke regionale verschillen:

Did not moveMoved 1xMoved 2xMoved 3x or more
Belgium60%28%9%3%
Flanders62%27%8%3%
Wallonia60%28%9%3%
Brussels48%34%12%6%

In Brussel verhuisde maar liefst 1 op de 2 huishoudens minstens één keer in vijf jaar tijd, en 18% verhuisde zelfs twee keer of vaker. De hogere verhuisfrequentie hangt samen met het hoge aandeel huurders, maar ook met levensfase en leeftijd. In Brussel is de gemiddelde leeftijd van huishoudens lager en het aandeel éénpersoonshuishoudens groter dan in de andere regio’s. Jongere gezinnen of alleenstaanden verhuizen logischerwijs vaker.

Hoe wonen Belgen vandaag?

De manier waarop Belgen wonen verschilt sterk naargelang de regio en het type huishouden. Zo woont gemiddeld 27% van de gezinnen in een appartement, maar dat stijgt tot 65% in Brussel, terwijl in Wallonië slechts 1 op 5 in een appartement woont.

Gedeeld wonen is nog beperkt (2% nationaal), maar bij jongere, stedelijke doelgroepen loopt dat cijfer op. In Brussel woont 14% van het Dividuals-segment B “Starten en perspectief” in een gedeelde woning – een duidelijke indicatie van hoe woonvormen evolueren bij bepaalde levensstijlen.

De tuin: een stille prioriteit

Wat vaak uit het oog verloren wordt, maar cruciaal blijft in het Belgische woonverhaal: de tuin. Hoewel onze steden compacter worden, blijft toegang tot buitenruimte voor veel gezinnen een belangrijk criterium. 70% van de Belgische huishoudens heeft toegang tot een tuin.

Toch zijn de verschillen ook hier groot:

  • In Vlaanderen geniet driekwart van de gezinnen (75%) van een tuin.
  • In Wallonië is dat 72%.
  • In Brussel daalt dit fors: slechts 37% van de gezinnen heeft toegang tot een tuin.

Die kloof verklaart ook deels de woonvoorkeuren buiten de stad: gezinnen met kinderen, mensen die belang hechten aan rust of natuur, of zij die ruimte nodig hebben voor hobby’s en ontspanning, zoeken vaker een woning mét tuin. Voor veel Belgen is een tuin dus niet zomaar een extraatje, maar een bewuste woonkeuze.

De woning wordt wakker: wie kiest voor slimme oplossingen?

Ook op het vlak van veiligheid en energie tonen woonvoorkeuren duidelijke verschillen. Alarmsystemen vind je vooral bij eigenaars met een hoger inkomen (30% nationaal), terwijl zonnepanelen inmiddels al op 41% van de daken van Vlaamse huishoudens liggen. In Wallonië is dat 28% en in Brussel blijft het beperkt tot 11%.

Warmtepompen zijn typisch voor progressieve consumententypes:

En dan zijn er nog de slimme snufjes zoals robotmaaiers, robotstofzuigers of thuisbatterijen. Wie gebruikt ze? En wie staat ervoor open? Wij onderzoeken het voor u.

Ken jij je doelgroep écht?

Wonen zegt veel over mensen. Over hun levensfase, hun koopkracht, hun verwachtingen én hun gewoontes. Of u nu werkt in vastgoed, energie, interieur of consumententechnologie – wie succesvol wil zijn, moet weten wie zijn doelgroep is en waar die zich bevindt.

Wilt u weten welke huishoudens uw producten kopen? Of wie klaar is voor uw service? Contacteer ons voor een doelgroepanalyse en ontdek hoe u hen gericht én effectief bereikt.

Similar articles