De juiste schoen vinden voor elke klant, dat is waar Maniet in uitblinkt sinds 1903. Door de jaren heen heeft de Belgische retailer een sterk netwerk van verkooppunten opgebouwd met 30 winkels verdeeld over twee merken. Allison Vanderplancke, CEO van Maniet, legt ons uit hoe de Dividuals® consumentensegmentatie hen geholpen heeft om hun klanten beter te begrijpen en de ontwikkelingsstrategie van de keten te bepalen.
Een stap verder
De concurrentiestrijd op de schoenenmarkt is hard. Zowel het aantal als het soort concurrenten (fysieke winkels en online) is groot, en dat dwingt Maniet ertoe zichzelf voortdurend in vraag te stellen. Allison Vanderplancke licht hun filosofie toe: “Onze klanten zijn bijzonder trouw en we doen er alles aan om ze te behouden. Gegevensverzameling, hyperpersonalisatie van aanbiedingen, getrouwheidsacties,… Het is ons doel om onze positie binnen onze dynamische markt alsmaar te versterken.”
Op koers en op dreef, een segment met hoog potentieel
Klantenprofiel van Maniet-Luxus
Dividuals® is representatief voor alle Belgische huishoudens, en maakt het mogelijk om de vele nuances van de markt te onderzoeken. “Door onze klantgegevens te kruisen met Dividuals®, identificeerden we haarfijn onze doelgroep en objectiveerden we ons buikgevoel”, zegt Allison Vanderplancke. “We hadden de indruk dat ons klantenbestand veroudert en dit werd bevestigd in ons klantenprofiel.” Uit de analyse blijkt dat Maniet zowel huishoudens met kinderen en een bovengemiddeld inkomen (F. Op koers en op dreef) aantrekt als een oudere populatie die al jaren trouw is (H. Tijd om te genieten).
“Dankzij Dividuals® kennen we hun mediagedrag en hun voorkeuren voor retail, online… Met deze elementen in de hand kunnen we nu marketingacties opzetten om ons klantenbestand te vernieuwen.”
Winkels openen dichtbij onze doelgroep
Het gebruik van Dividuals® maakt het ook mogelijk look-a-likes te identificeren, te weten hoeveel er zijn en waar ze zich bevinden. Deze waardevolle informatie gebruikte SIRIUS Insight in een scan om hotspots te identificeren. Zo verzekert Maniet zich ervan dat ze zich alleen vestigen op de beste locaties en waar hun doelgroep voldoende aanwezig is. “In de huidige economische situatie kunnen we ons geen fouten veroorloven”, legt Allison Vanderplancke uit.
De hefboom van online naar offline
Maniet is ervan overtuigd dat een omnichannel aanpak de enige manier is om zijn klanten te bedienen. Uit de analyse die met SIRIUS Insight werd uitgevoerd, komen de interacties tussen de webshop en de fysieke winkels duidelijk naar voren. De online verkoop is hoger aan de voet van de winkels. Het ene versterkt het andere.
“ Gegevensverzameling, hyperpersonalisatie van aanbiedingen, getrouwheidsacties,… Het is ons doel om onze positie binnen onze dynamische markt alsmaar te versterken. ”Allison Vanderplancke, CEO van Maniet
Targeten en personaliseren, evolutiepistes
In de toekomst wil Maniet nog meer beroep doen op Dividuals® voor zijn marketingstrategie. De verrijking van zijn CRM zou het mogelijk maken om op elk moment klantengroepen aan te spreken op basis van hun socio-economische positie, hun interesse voor bepaalde producten, hun potentieel,…
Dividuals®
De Dividuals® consumentensegmentatie is de enige evolutieve database, gebouwd met respect voor de privacy en is gebaseerd op hooggekwalificeerde bronnen. Dividuals® maakt het mogelijk om nauwkeurig alle Belgische huishoudens te lokaliseren, te targeten op basis van hun gewoontes of gedrag en in te zetten voor een brede waaier aan toepassingen.
Maniet Luxus
- 2 ketens: Maniet & Luxus
- 30 winkels
- 300 medewerkers
- 1 miljoen paar per jaar